Business Controller

Vacature gesloten

Business Controller

Altera Vastgoed Amstelveen

Wat is vereist?

  • Afgeronde relevante hbo- of wo-opleiding (bijvoorbeeld richting bedrijfseconomie of accountancy)
  • Minimaal 3 jaar relevante financiële werkervaring met ambitie richting controller
  • Analytisch, goed met cijfers en communicatief
  • Oplossings- en resultaatgericht en digitaal vaardig
  • Georganiseerd en goed kunnen samenwerken
  • Uitstekende beheersing Nederlandse taal, zowel in woord als geschrift en beheersing van het Engels
  • Ervaring met IT-systemen en data analytics is een pre (zoals datawarehouse, BI-tools (Power BI)

Wat krijg je?

  • €3.500 - €5.000 bruto p/m (afhankelijk van opleiding en ervaring)
  • 32 tot 40-urige werkweek
  • 24 vakantiedagen (+6 extra vakantiedagen, waarvan maximaal 3 aangewezen door de directie)
  • Ruimte voor persoonlijke ontwikkeling en opleidingsmogelijkheden; ruim trainingsaanbod via Goodhabitz
  • Altera heeft het “World-class Workplace!”-keurmerk: dit geeft aan dat medewerkers graag bij Altera werken
  • Laptop, iPhone (ook voor privégebruik), AirPods, leasefietsregeling via Hellorider en bijdrage ziektekostenverzekering
  • Thuiswerkmogelijkheden en -budget

Wat doe je?

  • 20% Planning & Control-cyclus monitoren
  • 20% Rapporteren en analyses opstellen
  • 20% Ondersteuning bieden aan fondsen
  • 20% ISAE-controles uitvoeren en vastleggen
  • 10% Informatievoorziening ESG vormgeven
  • 10% Contact met collega’s en externe partijen

Deze vacature is gemaakt op basis van gesprekken met medewerkers in de functie. Zo krijg jij een realistisch beeld van de baan.

Vacature

Als Business Controller bij Altera Vastgoed ben je medeverantwoordelijk voor het inrichten en goed laten functioneren van de interne bedrijfsprocessen. Daarmee draag je bij aan een goede en efficiënte besluitvorming binnen de organisatie. Om deze processen te optimaliseren, werk je nauw samen met Fondsmanager, Assetmanagers en stafdiensten. Je ondersteunt en adviseert hen, en zorgt ervoor dat alle financiële informatie juist wordt vastgelegd. Dit realiseer je door analyses, rapportages en planningen te maken en in de juiste systemen te waarborgen. 

Daarnaast heb je de verantwoordelijkheid over de Planning & Control-cyclus, en de verslaglegging daarover naar de Accountant en ISAE 3402-type 2. Je controleert de exploitatiebudgetten per object en het jaarlijks beleggingsplan per fonds, en stuurt eventueel bij waar nodig. Hierin heb je vooral een monitorende rol. In samenwerking met de fondsen maak je forecasts en periodieke rapportages. Ook zorg je ervoor dat je afwijkingen rapporteert en budgetaanpassingen registreert. 

Je biedt ondersteuning bij het beheer van informatiesystemen, waarbij je vooral samenwerkt met IT. Je inventariseert informatiebehoeften en formuleert de wensen van collega’s richting IT. Je levert een actieve bijdrage in het optimaliseren en implementeren van informatiesystemen. Ook draag je zorg voor een goede data-integriteit. 

Ook krijg je de ruimte om de toenemende informatievoorziening rondom ESG verder vorm te geven. In samenwerking met de fondsen en het ESG-team bekijk je de investeringen die gedaan moeten worden en wat de financiële impact hiervan is op de performance. Je levert een actieve bijdrage aan de vastlegging, rapportages en analyses op het gebied van ESG.

Je bent onderdeel van de afdeling Control, samen met een andere Business Controller en twee Financial Controllers. Jullie werken nauw met elkaar samen en rapporteren aan de Head of Control & Risk.

Werkweek

Business Controller

Op een inspirerende werkdag heb je veel contact met collega’s en kun je je eigen ideeën uitwerken. Je maakt concrete stappen in het optimaliseren van een proces.

Op een matige werkdag blijkt data toch niet te kloppen. Hierdoor lopen je werkzaamheden vast, en krijg je minder voor elkaar.

  • 08:00
  • 09:00
  • 10:00
  • 11:00
  • 12:00
  • 13:00
  • 14:00
  • 15:00
  • 16:00
  • 17:00
  • 18:00
    • Lunch
    • Op kantoor werken
    • Analyse opstellen
    • Mail lezen en beantwoorden
    • Contact met IT
    • Budgetten monitoren
    • Budgetaanpassingen registreren
    • Lunch
    • Thuiswerkdag
    • Mail lezen en beantwoorden
    • Contact met Accountant
    • Advies opstellen en uitbrengen
    • Verschillenanalyse opstellen
    • Op kantoor werken
    • Mail lezen en beantwoorden
    • Informatievoorziening ESG vormgeven
    • Dashboard ontwikkelen in Power BI
    • Gebruikers ondersteunen bij informatiesystemen Reaturn en Fundstar
    • Lunch
    • Thuiswerkdag
    • Mail lezen en beantwoorden
    • Contact met collega
    • Uitgevoerde controle vastleggen
    • Werken aan procesoptimalisatie

Voorbeeld uit de praktijk

Voor het jaarlijkse beleggingsplan aan de aandeelhouders moet er een rendementsprognose worden opgesteld. Hoe pak je dit aan?

Je coördineert dat de Assetmanagers tijdig hun cashflowanalyse aanleveren. In overleg met Research en de Fondsmanager worden de uitgangspunten voor de komende jaren besproken. Vervolgens wordt er in een geautomatiseerd systeem een forecast gemaakt, die jij analyseert. Wanneer je fouten signaleert, zorg je dat deze opgelost worden, zodat het budget compleet en kloppend is wanneer deze gepresenteerd wordt aan de aandeelhouders.

Groeipad

Er zijn volop mogelijkheden om je te ontwikkelen binnen Altera. We kijken niet alleen naar de korte termijn, maar ook naar de lange termijn. Er worden organisatiebreed opleidingen aangeboden, bijvoorbeeld in het kader van verdere digitalisering of klantgerichtheid. Daarnaast hebben we een ruim aanbod aan online trainingen van Goodhabitz waarmee je in eigen tempo op een tijd die het jou uitkomt aan de slag kunt gaan. En als derde optie is er budget voor individuele opleidingen op maat, dat kan voor upskilling, reskilling of het opdoen van extra kennis. Zie jij iets wat jij kunt gebruiken aan training of opleiding, go for it!

Business Controller

Werken bij Altera Vastgoed

Altera is een professionele vastgoed manager, die namens institutionele beleggers investeert in vastgoed (woningen en winkels) in Nederland en deze beleggingen aanbiedt via niet-beursgenoteerde, open ended vastgoedfondsen (onder toezicht van de AFM).

Het belegd vermogen bedraagt thans circa € 3,1 miljard (stand Q4/22). Altera is efficiënt en flexibel en gericht op kwaliteit en het constant verbeteren van de dienstverlening aan beleggers en huurders. Altera stelt zich ten doel om op het gebied van vastgoedbeleggingen in woningen en winkels de meest aantrekkelijke partij te zijn voor institutionele beleggers, onder meer door een uitstekende performance, transparantie, governance (compliance aan best practices), efficiency en een koppositie op het terrein van duurzaamheid & ESG. Daarbij speelt het ‘digitaliseren’ van de organisatie en de dienstverlening naar stakeholders een belangrijke rol. Er werken circa 55 collega’s die gemotiveerd zijn om met elkaar de beste prestatie te leveren. De lijnen zijn kort en we geloven in samenwerking en verantwoordelijkheid nemen.

Altera is een hechte en inclusieve organisatie die mensgericht is en waar mensen graag met elkaar samen werken en op een integere en prettige met elkaar omgaan. Wij streven naar een werkomgeving waarin iedereen, ongeacht ras, geslacht, leeftijd, seksuele geaardheid, religie, nationaliteit, handicap of enige andere factor, zich thuis voelt, gewaardeerd en gerespecteerd voelt. We houden van enthousiaste collega’s die verschillende manieren van denken hebben, zich graag willen blijven ontwikkelen en energie aanwakkeren om tot creatieve oplossingen te komen voor de uitdagingen waar onze aandeelhouders, huurders, zakenpartners en maatschappij voor staan. Wij geloven in gelijke kansen voor iedereen en we staan open voor iedereen die aan de aangegeven competenties voldoet en zich herkent in onze kernwaarden: helder – doordacht – innovatief – betrokken – integer – daadkrachtig. Omdat we gelijke kansen voor alle sollicitanten willen bieden nodigen we iedereen uit die zich in de functie-eisen herkent, om te solliciteren. Omdat de participatie van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt beperkt is en de stap naar werk niet altijd vanzelf gaat, willen wij hierbij apart benadrukken dat we deze talenten willen aansporen om te solliciteren.

Integriteit staat bij ons hoog in het vaandel en is een van de fundamenten van onze organisatie. We screenen nieuwe collega’s op integriteit en ook onze huidige collega’s worden een keer in de drie jaar gescreend. We bevorderen integriteit en het voorkomen van misstanden en hebben een vertrouwenspersoon, gedragscodes en een klokkenluidersregeling. We geven integriteit continu aandacht om het bewustzijn hoog te houden.

  • Hoofdkantoor in Amstelveen
  • 54 medewerkers
  • 33% / 67%
  • Gem. leeftijd 43 jaar
  • Actief in Nederland

Collega's

Michelle Kesser (35) - Controller

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
De functie van Controller is breed en Altera is een professionele en innoverende organisatie met een mooie portefeuille. Mijn collega's zijn ook een interessante mix mensen!

Wat was je vorige baan?
(Financial) controller

Wat doe je in je vrije tijd?
Films kijken, uit eten gaan en reizen.

Philip Hosman (46) - Head of Investor Relations.

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Na meerdere jaren gewerkt te hebben bij grote (internationale) financiële instellingen, was ik op zoek naar een bedrijf die gespecialiseerd is in specifieke real asset beleggingen. De strategie van Altera is gericht op duaal rendement creëren: goede financiële en goede ESG-rendementen, gericht op duurzame gebouwen, maar ook waarde creëren voor alle stakeholders (beleggers, huurders en maatschappij). Juist die combinatie sprak mij aan waardoor ik in september 2019 voor Altera heb gekozen.

Wat was je vorige baan?
Director Investor Relations bij Syntrus Achmea Real Estate & Finance

Wat doe je in je vrije tijd?
Naast het opvoeden van onze kinderen ben ik terug te vinden op en langs het hockeyveld en op de golfbanen in Nederland.

Ellen Tak (41) - Head of Research & Strategy

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Het werken voor een belegger vind ik als analist extra interessant omdat ik de binding voel met het vastgoed dat we in onze portefeuilles hebben. Altera is een relatief kleine belegger omdat we veel operationele werkzaamheden hebben uitbesteed. Hierdoor zijn we veel wendbaarder en worden initiatieven snel opgepakt. Je merkt deze positieve flow erg goed bij alle enthousiaste collega's!

Wat was je vorige baan?
Valuation Review Manager bij Propertize.

Wat doe je in je vrije tijd?
Reizen, hardlopen en series kijken op Netflix.

Marie-Louise van der Lugt (36) - Assetmanager - afdeling PFM Wonen

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Hiervoor was ik werkzaam als Accountmanager bij een vastgoedmanager. Vanuit die rol ben ik in contact gekomen met Altera Vastgoed en raakte ik enthousiast over de organisatie en de mensen!

Wat was je vorige baan?
Accountmanager.

Wat doe je in je vrije tijd?
Reizen, koken en tafelen.

Annette Geldof - Manager HR

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Het fijne bij Altera is dat ik mijn kennis en ervaring kan gebruiken en dat ik door het vertrouwen en de zelfstandigheid die je hier krijgt, mijn functie deels zelf kan vormgeven en kan bijdragen aan het grotere geheel. De duurzame doelstellingen, heldere strategie, fijne collega’s en de kwaliteit waar we voor staan, maken dat ik me met veel plezier voor mijn werk inzet.

Wat was je vorige baan?
Een soortgelijke functie bij FutureWhiz Media (beter bekend als Squla en WRTS).

Wat doe je in je vrije tijd?
Ik sport veel: hardlopen, zwemmen, hockeyen, golfen en schaatsen in de winter. Mijn man en ik hebben drie zoons en we houden van gezelligheid en lekker eten met vrienden of familie.

Sollicitatieproces

Koffiegesprek + CV en motivatie screening
± Binnen 1 week
Interview met Hiring Manager en teamlid
± 1 week
Interview met HR en directielid
± 1 week
Eventueel een assessment
Arbeidsvoorwaarden voorstel
± 1 week
Contract, VOG, BING Screening
± 1 week
Start bij Altera Vastgoed

Interessante baan?