Business (Data) Analist Retail

Vacature gesloten

Business (Data) Analist Retail

Altera Vastgoed Amstelveen

Wat is vereist?

  • Bij voorkeur een afgeronde bachelor- of masteropleiding richting business of data engineering
  • Minimaal 3 jaar ervaring met financiële/bedrijfseconomische vastgoedanalyses
  • Kennis van vastgoedportefeuilles en ervaring in een vastgoedomgeving
  • Kunnen werken met Microsoft Excel en Microsoft365 en in staat zijn om geautomatiseerde systemen snel eigen te maken
  • Bij voorkeur kennis van en ervaring met datamining
  • Goede beheersing van de Nederlandse en Engelse taal, zowel in woord als geschrift
  • Communicatief en analytisch sterk; resultaat- en oplossingsgericht

Wat krijg je?

  • €5.000 - €6.000 bruto p/m, afhankelijk van opleiding en ervaring (o.b.v. 40 uur)
  • Vaste compensatie, ziektekostentegemoetkoming, onkostenvergoeding, budget voor goede thuiswerkplek
  • 32 tot 40-urige werkweek
  • 24 vakantiedagen (+ 6 extra vakantiedagen, waarvan maximaal 3 aangewezen door directie) + mogelijkheden om verlofuren te (ver)kopen
  • Ruimte voor persoonlijke ontwikkeling en opleidingsmogelijkheden; ruim trainingsaanbod via Goodhabitz
  • Altera heeft het “World-class Workplace!”-keurmerk: dit geeft aan dat medewerkers graag bij Altera werken
  • Laptop, iPhone en bijdrage ziektekostenverzekering
  • Thuiswerkmogelijkheden en -budget
  • Lease-auto, leasefietsregeling via Hellorider of mobiliteitsbudget

Wat doe je?

  • 10% Taxatierapporten en marktinformatie beoordelen
  • 20% Performance analyses van winkelobjecten uitvoeren
  • 25% Datasystemen verbeteren
  • 15% Intern overleg
  • 20% Op eigen initiatief analyses maken
  • 10% Analyses maken n.a.v. vragen aandeelhouders

Deze vacature is gemaakt op basis van gesprekken met medewerkers in de functie. Zo krijg jij een realistisch beeld van de baan.

Vacature

Als Business (Data) Analist bij Altera Vastgoed ben je verantwoordelijk voor de performance-analyses van de vastgoedportefeuille binnen de afdeling Retail. Je verzamelt, onderzoekt, ordent en analyseert data zoals rendementen en onderhoudsuitgaven en doet onder andere impactberekeningen. Je maakt de analyses op eigen initiatief en in opdracht van collega’s. Hierbij werk je samen met de afdeling Research, die landelijke ontwikkelingen in kaart brengt, bijvoorbeeld over in welke stad appartementen het meest waard zijn. Op basis van jouw analyses kun je inzicht in en sturing aan de portefeuille geven en bijdragen aan het verbeteren hiervan.

Daarnaast werk je mee aan de verdere digitalisering van de dienstverlening. Momenteel wordt de omslag gemaakt van losse Excel-bestanden naar een gestructureerde database, en hier worden ook diverse programma’s voor aangeschaft. Jij gaat een prominente rol spelen in dit proces en zorgt er zo voor dat er op hoger niveau informatie uit data kan worden gehaald. 

Je bent onderdeel van team Portefeuille-management Retail, dat verder bestaat uit een Technisch Manager en vier Asset Managers. Je werkt nauw met hen samen, aangezien je veel gebouwdata en marktinformatie nodig hebt. Ook heb je regelmatig contact met de Business Analist Retail, om kennis te delen en van elkaar te leren. Je rapporteert aan het Hoofd Portefeuille-management Retail. 

Als je wilt werken met veel data en het leuk vindt om uitvoerend werk af te wisselen met het maken van diepgaande analyses, dan is dit een baan voor jou.

Werkweek

Business (Data) Analist Retail

Op een leuke werkdag adviseer je collega's binnen de afdeling Retail over onderzoeks- en analyseresultaten.

Op een mindere werkdag ben je bezig met het bijhouden van data in de systemen. Dit is wat minder uitdagend werk, maar hoort er wel bij.

  • 08:00
  • 09:00
  • 10:00
  • 11:00
  • 12:00
  • 13:00
  • 14:00
  • 15:00
  • 16:00
  • 17:00
  • 18:00
    • Mails lezen en beantwoorden
    • Contact met Hoofd Asset Management
    • Impactberekeningen maken
    • Kwalitatieve analyses maken
    • Analyseresultaten overzichtelijk maken en communiceren naar stakeholders
    • Lunch
    • Mails lezen en beantwoorden
    • Contact met Hoofd Asset Management
    • Marktontwikkelingen doorrekenen op impact fondsresultaat
    • Data bijhouden in systemen
    • CAPEX analyseren
    • Lunch
    • Mails lezen en beantwoorden
    • Analyseresultaten presenteren
    • Hardlopen met collega's
    • Contact met Business Analist Retail
    • Impactberekening maken van (des)investeringsvoorstellen op de portefeuille

Voorbeeld uit de praktijk

Je levert een bijdrage aan het opstellen van de jaarlijkse hold-sell analyse. Hoe doe je dit?

Voor elk object in de portefeuille analyseer je de verwachting van het rendement voor de komende vijftien jaar. Dit doe je door de kwaliteit van retail assets te analyseren en te vergelijken met andere objecten uit de portefeuille. Hiervoor haal je ook belangrijke kennis en informatie op bij je collega's, bijvoorbeeld op het gebied van commerciële ontwikkelingen, duurzaamheid en projecten. Op basis daarvan maak je een inschatting van welke objecten het beste verkocht kunnen worden om een nóg betere portefeuille voor de toekomst over te houden. Jouw analyse wordt vervolgens op managementniveau besproken. Daar wordt ook besloten of er uitvoering gegeven wordt aan jouw voorstel.

Groeipad

Er zijn volop mogelijkheden om je te ontwikkelen binnen Altera. We kijken niet alleen naar de korte termijn, maar ook naar de lange termijn. Er worden organisatiebreed opleidingen aangeboden, bijvoorbeeld in het kader van verdere digitalisering of klantgerichtheid. Daarnaast hebben we een ruim aanbod aan online trainingen van Goodhabitz waarmee je in eigen tempo op een tijd die het jou uitkomt aan de slag kunt gaan. En als derde optie is er budget voor individuele opleidingen op maat, dat kan voor upskilling, reskilling of het opdoen van extra kennis. Zie jij iets wat jij kunt gebruiken aan training of opleiding, go for it!

Business (Data) Analist Retail

Werken bij Altera Vastgoed

Altera is een professionele vastgoed manager, die namens institutionele beleggers investeert in vastgoed (woningen en winkels) in Nederland en deze beleggingen aanbiedt via niet-beursgenoteerde, open ended vastgoedfondsen (onder toezicht van de AFM).

Het belegd vermogen bedraagt thans circa € 3,1 miljard (stand Q4/22). Altera is efficiënt en flexibel en gericht op kwaliteit en het constant verbeteren van de dienstverlening aan beleggers en huurders. Altera stelt zich ten doel om op het gebied van vastgoedbeleggingen in woningen en winkels de meest aantrekkelijke partij te zijn voor institutionele beleggers, onder meer door een uitstekende performance, transparantie, governance (compliance aan best practices), efficiency en een koppositie op het terrein van duurzaamheid & ESG. Daarbij speelt het ‘digitaliseren’ van de organisatie en de dienstverlening naar stakeholders een belangrijke rol. Er werken circa 55 collega’s die gemotiveerd zijn om met elkaar de beste prestatie te leveren. De lijnen zijn kort en we geloven in samenwerking en verantwoordelijkheid nemen.

Altera is een hechte en inclusieve organisatie die mensgericht is en waar mensen graag met elkaar samen werken en op een integere en prettige met elkaar omgaan. Wij streven naar een werkomgeving waarin iedereen, ongeacht ras, geslacht, leeftijd, seksuele geaardheid, religie, nationaliteit, handicap of enige andere factor, zich thuis voelt, gewaardeerd en gerespecteerd voelt. We houden van enthousiaste collega’s die verschillende manieren van denken hebben, zich graag willen blijven ontwikkelen en energie aanwakkeren om tot creatieve oplossingen te komen voor de uitdagingen waar onze aandeelhouders, huurders, zakenpartners en maatschappij voor staan. Wij geloven in gelijke kansen voor iedereen en we staan open voor iedereen die aan de aangegeven competenties voldoet en zich herkent in onze kernwaarden: helder – doordacht – innovatief – betrokken – integer – daadkrachtig. Omdat we gelijke kansen voor alle sollicitanten willen bieden nodigen we iedereen uit die zich in de functie-eisen herkent, om te solliciteren. Omdat de participatie van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt beperkt is en de stap naar werk niet altijd vanzelf gaat, willen wij hierbij apart benadrukken dat we deze talenten willen aansporen om te solliciteren.

Integriteit staat bij ons hoog in het vaandel en is een van de fundamenten van onze organisatie. We screenen nieuwe collega’s op integriteit en ook onze huidige collega’s worden een keer in de drie jaar gescreend. We bevorderen integriteit en het voorkomen van misstanden en hebben een vertrouwenspersoon, gedragscodes en een klokkenluidersregeling. We geven integriteit continu aandacht om het bewustzijn hoog te houden.

  • Hoofdkantoor in Amstelveen
  • 54 medewerkers
  • 33% / 67%
  • Gem. leeftijd 43 jaar
  • Actief in Nederland

Collega's

Michelle Kesser (35) - Controller

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
De functie van Controller is breed en Altera is een professionele en innoverende organisatie met een mooie portefeuille. Mijn collega's zijn ook een interessante mix mensen!

Wat was je vorige baan?
(Financial) controller

Wat doe je in je vrije tijd?
Films kijken, uit eten gaan en reizen.

Philip Hosman (46) - Head of Investor Relations.

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Na meerdere jaren gewerkt te hebben bij grote (internationale) financiële instellingen, was ik op zoek naar een bedrijf die gespecialiseerd is in specifieke real asset beleggingen. De strategie van Altera is gericht op duaal rendement creëren: goede financiële en goede ESG-rendementen, gericht op duurzame gebouwen, maar ook waarde creëren voor alle stakeholders (beleggers, huurders en maatschappij). Juist die combinatie sprak mij aan waardoor ik in september 2019 voor Altera heb gekozen.

Wat was je vorige baan?
Director Investor Relations bij Syntrus Achmea Real Estate & Finance

Wat doe je in je vrije tijd?
Naast het opvoeden van onze kinderen ben ik terug te vinden op en langs het hockeyveld en op de golfbanen in Nederland.

Ellen Tak (41) - Head of Research & Strategy

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Het werken voor een belegger vind ik als analist extra interessant omdat ik de binding voel met het vastgoed dat we in onze portefeuilles hebben. Altera is een relatief kleine belegger omdat we veel operationele werkzaamheden hebben uitbesteed. Hierdoor zijn we veel wendbaarder en worden initiatieven snel opgepakt. Je merkt deze positieve flow erg goed bij alle enthousiaste collega's!

Wat was je vorige baan?
Valuation Review Manager bij Propertize.

Wat doe je in je vrije tijd?
Reizen, hardlopen en series kijken op Netflix.

Marie-Louise van der Lugt (36) - Assetmanager - afdeling PFM Wonen

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Hiervoor was ik werkzaam als Accountmanager bij een vastgoedmanager. Vanuit die rol ben ik in contact gekomen met Altera Vastgoed en raakte ik enthousiast over de organisatie en de mensen!

Wat was je vorige baan?
Accountmanager.

Wat doe je in je vrije tijd?
Reizen, koken en tafelen.

Annette Geldof - Manager HR

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Het fijne bij Altera is dat ik mijn kennis en ervaring kan gebruiken en dat ik door het vertrouwen en de zelfstandigheid die je hier krijgt, mijn functie deels zelf kan vormgeven en kan bijdragen aan het grotere geheel. De duurzame doelstellingen, heldere strategie, fijne collega’s en de kwaliteit waar we voor staan, maken dat ik me met veel plezier voor mijn werk inzet.

Wat was je vorige baan?
Een soortgelijke functie bij FutureWhiz Media (beter bekend als Squla en WRTS).

Wat doe je in je vrije tijd?
Ik sport veel: hardlopen, zwemmen, hockeyen, golfen en schaatsen in de winter. Mijn man en ik hebben drie zoons en we houden van gezelligheid en lekker eten met vrienden of familie.

Sollicitatieproces

Koffiegesprek + CV en motivatie screening
± Binnen 1 week
Interview met Hiring Manager en teamlid
± 1 week
Interview met HR en directielid
± 1 week
Eventueel een assessment
Arbeidsvoorwaarden voorstel
± 1 week
Contract, VOG, BING Screening
± 1 week
Start bij Altera Vastgoed

Interessante baan?