Data Specialist

Data Specialist

Altera Vastgoed Amstelveen

Wat is vereist?

  • Afgeronde hbo-opleiding richting bedrijfskundige informatica
  • Minimaal 5 jaar ervaring in een vergelijkbare functie
  • Kennis van DWH- en BI-concepten, BI-architectuur, dimensioneel modelleren, Microsoft Power BI, Microsoft Tabular model, SQL server en Microsoft Azure
  • Kennis van data governance, datamanagement en bij voorkeur het vastgoed businessmodel
  • Goede beheersing Nederlandse taal
  • Communicatief en analytisch sterk; klantgericht

Wat krijg je?

  • €4.000 - €5.500 bruto p/m (afhankelijk van opleiding en ervaring)
  • 40-urige werkweek
  • 24 vakantiedagen (+6 extra vakantiedagen, waarvan maximaal 3 aangewezen door de directie)
  • Ruimte voor persoonlijke ontwikkeling en opleidingsmogelijkheden; ruim trainingsaanbod via Goodhabitz
  • Laptop, iPhone, lease-auto of mobiliteitsbudget
  • Thuiswerkmogelijkheden en -budget

Wat doe je?

  • 60% Dashboards en rapportages ontwikkelen
  • 10% Informatiebehoeften uitvragen
  • 10% Functionele specificaties opstellen
  • 10% BI-platform ontwikkelen en onderhouden
  • 5% Datakwaliteit bewaken
  • 5% Acceptatietesten uitvoeren

Deze vacature is gemaakt op basis van gesprekken met medewerkers in de functie. Zo krijg jij een realistisch beeld van de baan.

Vacature

Als Data Specialist bij Altera ben je verantwoordelijk voor het vertalen van interne informatiebehoeftes naar technische oplossingen, die jij ontwikkelt, onderhoudt en ondersteunt. Je zorgt ervoor dat alle informatie over zaken zoals financiën, de vastgoedportefeuille of duurzaamheid toegankelijk, actueel en betrouwbaar is. 

Dit doe je door informatiebehoeften uit te vragen bij de eindgebruikers en deze te vertalen naar functionele specificaties en mock-ups. Daarnaast ontwikkel je met Microsoft Power BI dashboards en rapportages, zodat de eindgebruikers deze kunnen gebruiken voor rapportages naar externe partijen of voor intern gebruik.

De interne behoeftes zijn breed, dus het is handig als je de terminologie uit de vastgoedwereld kent, zodat je collega’s van alle afdelingen goed kunt helpen. Afhankelijk van de complexiteit van de informatiebehoefte ben je gemiddeld één dag tot een aantal weken bezig met een dataverzoek. Daarnaast begeleid je (eind)gebruikers bij acceptatietesten en implementeer je de oplossing. 

Samen met de Digital Manager vorm je team Digital. Je rapporteert ook aan de Digital Manager en hebt verder veel contact met iedereen binnen Altera, aangezien je voor alle afdelingen informatieverzoeken afhandelt.

Acquisitie n.a.v. de vacatures wordt niet op prijs wordt gesteld.

Als je het leuk vindt om op een analytische wijze dashboards en rapportages te bouwen en op te leveren en daarmee collega’s te helpen, en je het uitdagend vindt dat hier soms tijdsdruk bij komt kijken als rapportages snel af moeten, dan is dit een baan voor jou.

Agenda

Data Specialist

Een leuke werkdag is afwisselend: je controleert verwerkingsprocessen, bespreekt en plant de informatiebehoefte met een collega en voert een acceptatietest voor een nieuw dashboard uit. Aan het einde van de dag volg je een webinar over nieuwe BI-toepassingen.

Op een minder leuke werkdag laat een opgeleverd dashboard vreemde resultaten zien. Je kunt de oorzaak van het probleem niet meteen vinden, waardoor collega’s op jou moeten wachten tot ze verder kunnen met hun werk.

  • 08:00
  • 09:00
  • 10:00
  • 11:00
  • 12:00
  • 13:00
  • 14:00
  • 15:00
  • 16:00
  • 17:00
    • Lunch
    • Verwerkingsprocessen controleren
    • Problemen oplossen
    • Informatiebehoefte uitvragen bij collega
    • Functionele specificatie opstellen
    • Acceptatietest voorbereiden
    • Acceptatietest dashboard uitvoeren
    • Correcties doorvoeren
    • Webinar BI-toepassingen volgen
    • Lunch
    • Dashboards en rapportages ontwikkelen
    • Datakwaliteit bewaken
    • Informatiebehoefte uitvragen bij collega
    • Dashboards en rapportages ontwikkelen
    • Lunch
    • Overleg met collega's
    • Oorzaak dashboardprobleem uitzoeken
    • Contact met externe partij
    • Werken aan spoedrapportages
    • Systeem opschonen
    • Werken aan spoedrapportages
    • Dashboards en rapportages ontwikkelen
    • Functionele specificatie opstellen
    • Informatiebehoefte uitvragen
    • Verwerkingsprocessen controleren
    • Contact met externe partij
    • Dashboards en rapportages ontwikkelen

Voorbeeld uit de praktijk

Je moet een nieuw ESG-dashboard maken, aangezien klanten steeds vaker vragen over hebben over KPI’s op het gebied van duurzaamheid. Hoe ga je te werk?

Je plant een gesprek in met de Manager ESG om in kaart te brengen hoe het dashboard eruit moet komen te zien en welke KPI’s getoond moeten worden. Je bereidt dit gesprek voor door te bekijken welke ESG-gerelateerde data al in bestaande rapporten staat.

Na het eerste gesprek is de informatiebehoefte helder, maar blijkt dat nog niet alle gegevens in het datawarehouse beschikbaar zijn. Daarom zorg je ervoor dat een koppeling wordt gelegd tussen het bronsysteem en het datawarehouse. Dit kun je zelf ontwikkelen, of je schakelt hulp in van een externe partij. Vervolgens bouw je het dashboard middels PowerBI, waarbij je tussentijds met de Manager ESG afstemt of dit overeenkomt met de wensen. Zodra het dashboard gereed is, plan je de acceptatietest in met de Manager ESG. Na zijn of haar goedkeuring breng je het dashboard in productie.

Groeipad

Er zijn volop mogelijkheden om je te ontwikkelen binnen Altera. We kijken niet alleen naar de korte termijn, maar ook naar de lange termijn. Dat betekent dat je je opleidingsbudget kunt inzetten om je vakkennis uit te breiden, maar ook later kunt investeren. Als je niet precies weet wat je wilt in de toekomst, dan kun je dit samen met een loopbaancoach of je manager ontdekken.

Data Specialist

Werken bij Altera Vastgoed

Altera Vastgoed biedt institutionele beleggers toegang tot core vastgoedbeleggingen in de woning- en winkelsector. Verantwoord beleggen vindt Altera belangrijk en moet goed zijn voor belegger, huurder en maatschappij. Onze samenwerking met gemeenten, corporaties en zakelijke partners maakt meer mogelijk en creëert beter vastgoed. Institutionele beleggers kunnen via onze fondsen in Nederlands vastgoed beleggen, wat op een transparante en goed gespreide manier verloopt.

Altera is een hechte organisatie waar professionaliteit, kwaliteit en collegiale samenwerking belangrijk zijn. De bedrijfscultuur is gericht op transparantie, integriteit, duidelijke communicatie en prestaties. Je komt terecht in een werkomgeving waar iedereen zijn of haar vaardigheden verder kan ontwikkelen, zonder de klant uit het oog te verliezen. 

Wanneer je enthousiast bent over Altera Vastgoed en solliciteert volg je vervolgens onderstaande stappen in het proces

  • Screening CV en motivatie
  • Interview Manager en HR
  • Interview met collega en directielid
  • Kennismaking teamleden
  • Arbeidsvoorwaardenvoorstel
  • Contract, VOG, BING-screening
  • Start bij Altera Vastgoed
  • Hoofdkantoor in Amstelveen
  • 43 werknemers
  • 33% / 67%
  • Gem. leeftijd 44 jaar
  • Actief in Nederland

Collega's

Michelle Kesser (33) - Controller

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
De functie van Controller is breed en Altera is een professionele en innoverende organisatie met een mooie portefeuille. Mijn collega's zijn ook een interessante mix mensen!

Wat was je vorige baan?
(Financial) controller

Wat doe je in je vrije tijd?
Films kijken, uit eten gaan en reizen.

Philip Hosman (43) - Head of Investor Relations.

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Na meerdere jaren gewerkt te hebben bij grote (internationale) financiële instellingen, was ik op zoek naar een bedrijf die gespecialiseerd is in specifieke real asset beleggingen. De strategie van Altera is gericht op duaal rendement creëren: goede financiële en goede ESG-rendementen, gericht op duurzame gebouwen, maar ook waarde creëren voor alle stakeholders (beleggers, huurders en maatschappij). Juist die combinatie sprak mij aan waardoor ik in september 2019 voor Altera heb gekozen.

Wat was je vorige baan?
Director Investor Relations bij Syntrus Achmea Real Estate & Finance

Wat doe je in je vrije tijd?
Naast het opvoeden van onze kinderen ben ik terug te vinden op en langs het hockeyveld en op de golfbanen in Nederland.

Ellen Tak (39) - Head of Research & Strategy

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Het werken voor een belegger vind ik als analist extra interessant omdat ik de binding voel met het vastgoed dat we in onze portefeuilles hebben. Altera is een relatief kleine belegger omdat we veel operationele werkzaamheden hebben uitbesteed. Hierdoor zijn we veel wendbaarder en worden initiatieven snel opgepakt. Je merkt deze positieve flow erg goed bij alle enthousiaste collega's!

Wat was je vorige baan?
Valuation Review Manager bij Propertize.

Wat doe je in je vrije tijd?
Reizen, hardlopen en series kijken op Netflix.

Marie-Louise van der Lugt (34) - Assetmanager - afdeling PFM Wonen

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Hiervoor was ik werkzaam als Accountmanager bij een vastgoedmanager. Vanuit die rol ben ik in contact gekomen met Altera Vastgoed en raakte ik enthousiast over de organisatie en de mensen!

Wat was je vorige baan?
Accountmanager.

Wat doe je in je vrije tijd?
Reizen, koken en tafelen.

Annette Geldof - Manager HR

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Het fijne bij Altera is dat ik mijn kennis en ervaring kan gebruiken en dat ik door het vertrouwen en de zelfstandigheid die je hier krijgt, mijn functie deels zelf kan vormgeven en kan bijdragen aan het grotere geheel. De duurzame doelstellingen, heldere strategie, fijne collega’s en de kwaliteit waar we voor staan, maken dat ik me met veel plezier voor mijn werk inzet.

Wat was je vorige baan?
Een soortgelijke functie bij FutureWhiz Media (beter bekend als Squla en WRTS).

Wat doe je in je vrije tijd?
Ik sport veel: hardlopen, zwemmen, hockeyen, golfen en schaatsen in de winter. Mijn man en ik hebben drie zoons en we houden van gezelligheid en lekker eten met vrienden of familie.

Sollicitatieproces

Screening CV en motivatie
± 1 week
Interview Manager en HR
± 1 week
Interview met collega en directielid
± 1 week
Kennismaking teamleden
± 1 week
Arbeidsvoorwaardenvoorstel
± 1 week
Contract, VOG, BING-screening
± 1 week
Start bij Altera Vastgoed

Interessante baan?