Performance & Valuation Analyst

Vacature gesloten

Performance & Valuation Analyst

Altera Vastgoed Amstelveen

Wat is vereist?

  • WO-diploma richting financieel en geografie, aangevuld met vakopleidingen
  • Bij voorkeur gekwalificeerd als taxateur in het NRVT-register
  • Minimaal 5 jaar relevante werkervaring en een relevant netwerk
  • Kennis van de woning- en winkelvastgoedmarkt in Nederland
  • Ervaring met analyseren van (markt)informatie en data
  • Goed cijfermatig inzicht en ervaring met vastgoed rekenen
  • Goede communicatieve en presentatie vaardigheden
  • Goede beheersing Nederlandse en Engelse taal
  • Analytisch sterk

Wat krijg je?

  • €4.000 - €6.000 bruto p/m o.b.v. 40 uur (afhankelijk van opleiding en ervaring)
  • Vaste compensatie, bijdrage pensioen en ziektekostentegemoetkoming
  • 32 - 40-urige werkweek
  • 30 vakantiedagen
  • Ruime ontwikkelingsmogelijkheden (trainingsbudget, online trainingsplatform ed.)
  • Altera heeft het “World-class Workplace!”-keurmerk: dit geeft aan dat medewerkers graag bij Altera werken
  • Laptop, iPhone (ook voor privégebruik), AirPods
  • Leasefietsregeling via Hellorider
  • Thuiswerkmogelijkheden en -budget
  • Learn@lunch sessies, maandelijkse borrels en leuke events
  • Twee inwisselbare religieuze feestdagen

Wat doe je?

  • 15% Managementteams adviseren
  • 20% Performance prognoses maken
  • 10% Database opzetten
  • 15% Taxaties beoordelen
  • 20% Performance analyseren
  • 20% Benchmark en concurrentie analyseren

Deze vacature is gemaakt op basis van gesprekken met medewerkers in de functie. Zo krijg jij een realistisch beeld van de baan.

Vacature

Als Performance & Valuation Analyst bij Altera Vastgoed ben je verantwoordelijk voor het inzichtelijk maken van de financiële performance van de vastgoedportefeuilles. Je bent expert op dit gebied en stelt rapportages en analyses op, die worden gebruikt om beleid waar mogelijk bij te sturen. Hiervoor geef je presentaties aan zowel aan de interne organisatie als aan de aandeelhouders. De performance komt voor een belangrijk deel tot stand door de uitkomsten van externe taxaties. De Performance & Valuation Analyst draagt ook voor dit proces de verantwoordelijkheid. Een gedegen procesorganisatie alsmede een grondige beoordeling van de externe taxaties aan de hand van uiteenlopende analyses moeten leiden tot externe taxaties die voldoen aan hoge kwaliteitsnormen en met uitlegbare, onderbouwde uitkomsten.

Daarnaast beoordeel je externe taxaties; de data voor deze beoordeling haal je uit het taxatiemanagementsysteem. Je analyseert deze data in combinatie met de zelf opgestelde database, transactiegegevens, referenties, relevante marktontwikkelingen en informatie vanuit Portefeuillemanagement, Research en Control. 

Je bent onderdeel van het team Research & Strategy. Dit team bestaat uit vier personen, waarvan iedereen een eigen specialisme heeft: Woningen, Winkels, ESG en Performance & Valuation. 

Als je het leuk vindt om met cijfers te werken en je een uitdaging ziet in het beantwoorden van complexe vraagstukken over de financiële performance, dan is dit een baan voor jou.

Werkweek

Performance & Valuation Analyst

Op een leuke werkdag haal ik nieuwe en waardevolle inzichten uit mijn analyses. Ik kan nu belangrijke bijsturing in beleidskeuzes mogelijk maken, wat weer bijdraagt aan de outperformance van Altera.

Op een matige werkdag moet ik tegenvallende resultaten presenteren aan de aandeelhouders. Door je bevindingen kun je wel met interessante oplossingen komen, en op basis hiervan stuur je de strategie bij.

  • 08:00
  • 09:00
  • 10:00
  • 11:00
  • 12:00
  • 13:00
  • 14:00
  • 15:00
  • 16:00
  • 17:00
  • 18:00
    • Lunch
    • Overleg met leidinggevende
    • Presentatie voorbereiden
    • Resultaten presenteren aan aandeelhouders
    • Contact met Portefeuillemanagement
    • Scenarioanalyses opstellen
    • Database opzetten
    • Externe taxaties beoordelen
    • Rapporteren
    • Concurrentieanalyse uitvoeren
    • Deelnemen aan werkgroep IVBN
    • Referenties voor database verzamelen
    • MT adviseren over performance
    • Lunch
    • Performance inzichtelijk maken
    • Contact met MSCI
    • Overleg met externe taxateurs
    • Adviseren over compliance van toezichtkaders
    • Locatiebeoordelingen uitvoeren
    • Lunch
    • Performance afzetten tegen benchmarks
    • Rapporteren
    • Externe taxaties beoordelen
    • Taxateurs adviseren over inzichtverschillen
    • Performanceprognose maken

Voorbeeld uit de praktijk

Er is sprake van outperformance van de woningportefeuille en de aandeelhouders willen weten hoe Altera dit heeft bereikt. Hoe ga je te werk?

Allereerst probeer je met beschikbare data te achterhalen wat de oorzaken zijn van de outperformance. Je bekijkt goed hoe de portefeuille is gesegmenteerd en hoe de verschillende onderdelen gepresteerd hebben. Vervolgens toets je dit met de feiten: het blijkt dat vooral nieuwe appartementen in Amsterdam het goed hebben gedaan.

Vervolgens bespreek je de uitkomsten met collega's uit je team en met het MT, en vul je de conclusie waar nodig aan. Je maakt een presentatie waarin je je bevindingen weergeeft, en presenteert deze aan de aandeelhouders. Zij zijn heel tevreden en laten je weten dat jullie vooral zo door moeten gaan.

Groeipad

Er zijn volop mogelijkheden om je te ontwikkelen binnen Altera. We kijken niet alleen naar de korte termijn, maar ook naar de lange termijn. Dat betekent dat je je opleidingsbudget kunt inzetten om je vakkennis uit te breiden, maar ook later kunt investeren. Als je niet precies weet wat je wilt in de toekomst, dan kun je dit samen met een loopbaancoach of je manager ontdekken.

Performance Analyst

Werken bij Altera Vastgoed

Altera is een professionele vastgoed manager, die namens institutionele beleggers investeert in vastgoed (woningen en winkels) in Nederland en deze beleggingen aanbiedt via niet-beursgenoteerde, open ended vastgoedfondsen (onder toezicht van de AFM).

Het belegd vermogen bedraagt thans circa € 3,1 miljard (stand Q4/22). Altera is efficiënt en flexibel en gericht op kwaliteit en het constant verbeteren van de dienstverlening aan beleggers en huurders. Altera stelt zich ten doel om op het gebied van vastgoedbeleggingen in woningen en winkels de meest aantrekkelijke partij te zijn voor institutionele beleggers, onder meer door een uitstekende performance, transparantie, governance (compliance aan best practices), efficiency en een koppositie op het terrein van duurzaamheid & ESG. Daarbij speelt het ‘digitaliseren’ van de organisatie en de dienstverlening naar stakeholders een belangrijke rol. Er werken circa 55 collega’s die gemotiveerd zijn om met elkaar de beste prestatie te leveren. De lijnen zijn kort en we geloven in samenwerking en verantwoordelijkheid nemen.

Altera is een hechte en inclusieve organisatie die mensgericht is en waar mensen graag met elkaar samen werken en op een integere en prettige met elkaar omgaan. Wij streven naar een werkomgeving waarin iedereen, ongeacht ras, geslacht, leeftijd, seksuele geaardheid, religie, nationaliteit, handicap of enige andere factor, zich thuis voelt, gewaardeerd en gerespecteerd voelt. We houden van enthousiaste collega’s die verschillende manieren van denken hebben, zich graag willen blijven ontwikkelen en energie aanwakkeren om tot creatieve oplossingen te komen voor de uitdagingen waar onze aandeelhouders, huurders, zakenpartners en maatschappij voor staan. Wij geloven in gelijke kansen voor iedereen en we staan open voor iedereen die aan de aangegeven competenties voldoet en zich herkent in onze kernwaarden: helder – doordacht – innovatief – betrokken – integer – daadkrachtig. Omdat we gelijke kansen voor alle sollicitanten willen bieden nodigen we iedereen uit die zich in de functie-eisen herkent, om te solliciteren. Omdat de participatie van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt beperkt is en de stap naar werk niet altijd vanzelf gaat, willen wij hierbij apart benadrukken dat we deze talenten willen aansporen om te solliciteren.

Integriteit staat bij ons hoog in het vaandel en is een van de fundamenten van onze organisatie. We screenen nieuwe collega’s op integriteit en ook onze huidige collega’s worden een keer in de drie jaar gescreend. We bevorderen integriteit en het voorkomen van misstanden en hebben een vertrouwenspersoon, gedragscodes en een klokkenluidersregeling. We geven integriteit continu aandacht om het bewustzijn hoog te houden.

  • Hoofdkantoor in Amstelveen
  • 54 medewerkers
  • 33% / 67%
  • Gem. leeftijd 43 jaar
  • Actief in Nederland

Collega's

Michelle Kesser (35) - Controller

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
De functie van Controller is breed en Altera is een professionele en innoverende organisatie met een mooie portefeuille. Mijn collega's zijn ook een interessante mix mensen!

Wat was je vorige baan?
(Financial) controller

Wat doe je in je vrije tijd?
Films kijken, uit eten gaan en reizen.

Philip Hosman (46) - Head of Investor Relations.

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Na meerdere jaren gewerkt te hebben bij grote (internationale) financiële instellingen, was ik op zoek naar een bedrijf die gespecialiseerd is in specifieke real asset beleggingen. De strategie van Altera is gericht op duaal rendement creëren: goede financiële en goede ESG-rendementen, gericht op duurzame gebouwen, maar ook waarde creëren voor alle stakeholders (beleggers, huurders en maatschappij). Juist die combinatie sprak mij aan waardoor ik in september 2019 voor Altera heb gekozen.

Wat was je vorige baan?
Director Investor Relations bij Syntrus Achmea Real Estate & Finance

Wat doe je in je vrije tijd?
Naast het opvoeden van onze kinderen ben ik terug te vinden op en langs het hockeyveld en op de golfbanen in Nederland.

Ellen Tak (41) - Head of Research & Strategy

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Het werken voor een belegger vind ik als analist extra interessant omdat ik de binding voel met het vastgoed dat we in onze portefeuilles hebben. Altera is een relatief kleine belegger omdat we veel operationele werkzaamheden hebben uitbesteed. Hierdoor zijn we veel wendbaarder en worden initiatieven snel opgepakt. Je merkt deze positieve flow erg goed bij alle enthousiaste collega's!

Wat was je vorige baan?
Valuation Review Manager bij Propertize.

Wat doe je in je vrije tijd?
Reizen, hardlopen en series kijken op Netflix.

Marie-Louise van der Lugt (36) - Assetmanager - afdeling PFM Wonen

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Hiervoor was ik werkzaam als Accountmanager bij een vastgoedmanager. Vanuit die rol ben ik in contact gekomen met Altera Vastgoed en raakte ik enthousiast over de organisatie en de mensen!

Wat was je vorige baan?
Accountmanager.

Wat doe je in je vrije tijd?
Reizen, koken en tafelen.

Annette Geldof - Manager HR

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Het fijne bij Altera is dat ik mijn kennis en ervaring kan gebruiken en dat ik door het vertrouwen en de zelfstandigheid die je hier krijgt, mijn functie deels zelf kan vormgeven en kan bijdragen aan het grotere geheel. De duurzame doelstellingen, heldere strategie, fijne collega’s en de kwaliteit waar we voor staan, maken dat ik me met veel plezier voor mijn werk inzet.

Wat was je vorige baan?
Een soortgelijke functie bij FutureWhiz Media (beter bekend als Squla en WRTS).

Wat doe je in je vrije tijd?
Ik sport veel: hardlopen, zwemmen, hockeyen, golfen en schaatsen in de winter. Mijn man en ik hebben drie zoons en we houden van gezelligheid en lekker eten met vrienden of familie.

Sollicitatieproces

Screening CV en motivatie
± 1 week
Interview Manager en HRD
± 1 week
Interview met Businesscollega
± 1 week
Kennismaking teamleden
± 1 week
Arbeidsvoorwaardenvoorstel
± 1 week
Contract, VOG, BING-screening
± 1 week
Start bij Altera Vastgoed

Interessante baan?