Business (Data) Analist Residential

Business (Data) Analist Residential

Altera Vastgoed Amstelveen

Wat is vereist?

  • Bij voorkeur een afgeronde bachelor- of masteropleiding richting business of data engineering
  • Minimaal 3 jaar ervaring met financiële/bedrijfseconomische vastgoedanalyses
  • Kennis van vastgoedportefeuilles en ervaring in een vastgoedomgeving
  • Kunnen werken met Microsoft Excel en Microsoft365 en in staat zijn om geautomatiseerde systemen snel eigen te maken
  • Bij voorkeur kennis van en ervaring met datamining
  • Goede beheersing van de Nederlandse en Engelse taal, zowel in woord als geschrift
  • Communicatief en analytisch sterk; resultaat- en oplossingsgericht

Wat krijg je?

  • €5.000 - €6.000 bruto p/m, afhankelijk van opleiding en ervaring (o.b.v. 40 uur)
  • Vaste compensatie, ziektekostentegemoetkoming, onkostenvergoeding, budget voor goede thuiswerkplek
  • 32 tot 40-urige werkweek
  • 24 vakantiedagen (+ 6 extra vakantiedagen, waarvan maximaal 3 aangewezen door directie) + mogelijkheden om verlofuren te (ver)kopen
  • Ruimte voor persoonlijke ontwikkeling en opleidingsmogelijkheden; ruim trainingsaanbod via Goodhabitz
  • Altera heeft het “World-class Workplace!”-keurmerk: dit geeft aan dat medewerkers graag bij Altera werken
  • Laptop, iPhone en bijdrage ziektekostenverzekering
  • Thuiswerkmogelijkheden en -budget
  • Lease-auto of mobiliteitsbudget

Wat doe je?

  • 10% Taxatierapporten en marktinformatie beoordelen
  • 20% Performance analyses van woningobjecten uitvoeren
  • 25% Datasystemen verbeteren
  • 15% Intern overleg
  • 20% Op eigen initiatief analyses maken
  • 10% Analyses maken n.a.v. vragen aandeelhouders

Deze vacature is gemaakt op basis van gesprekken met medewerkers in de functie. Zo krijg jij een realistisch beeld van de baan.

Vacature

Als Business (Data) Analist bij Altera Vastgoed ben je verantwoordelijk voor de performance-analyses van de vastgoedportefeuille binnen de afdeling Residential. Je verzamelt, onderzoekt, ordent en analyseert data zoals rendementen en onderhoudsuitgaven en doet onder andere impactberekeningen. Je maakt de analyses op eigen initiatief en in opdracht van collega’s. Hierbij werk je samen met de afdeling Research, die landelijke ontwikkelingen in kaart brengt, bijvoorbeeld over in welke stad appartementen het meest waard zijn. Op basis van jouw analyses kun je inzicht in en sturing aan de portefeuille geven en bijdragen aan het verbeteren hiervan.

Daarnaast werk je mee aan de verdere digitalisering van de dienstverlening. Momenteel wordt de omslag gemaakt van losse Excel-bestanden naar een gestructureerde database, en hier worden ook diverse programma’s voor aangeschaft. Jij gaat een prominente rol spelen in dit proces en zorgt er zo voor dat er op hoger niveau informatie uit data kan worden gehaald. 

Je bent onderdeel van team Portefeuille-management Retail, dat verder bestaat uit twee Technisch Managers en vier Asset Managers. Je werkt nauw met hen samen, aangezien je veel gebouwdata en marktinformatie nodig hebt. Ook heb je regelmatig contact met de Business Analist Retail, om kennis te delen en van elkaar te leren. Je rapporteert aan het Hoofd Portefeuille-management Retail.

Als je wilt werken met veel data en het leuk vindt om uitvoerend werk af te wisselen met het maken van diepgaande analyses, dan is dit een baan voor jou.

Agenda

Business (Data) Analist Residential

Op een leuke werkdag maak je analyses met betrekking tot het woningwaarderingsstelsel. De resultaten presenteer je en je collega’s reageren positief.

Op een mindere werkdag ben je bezig met het bijhouden van data in de systemen. Dit is wat minder uitdagend werk, maar hoort er wel bij.

  • 08:00
  • 09:00
  • 10:00
  • 11:00
  • 12:00
  • 13:00
  • 14:00
  • 15:00
  • 16:00
  • 17:00
  • 18:00
    • Mails lezen en beantwoorden
    • Contact met Head of Assetmanagement
    • Impactberekeningen maken
    • Kwalitatieve analyses maken met betrekking tot het WoningWaarderingsStelsel
    • Analyseresultaten overzichtelijk maken en communiceren naar stakeholders
    • Lunch
    • Mails lezen en beantwoorden
    • Contact met Head of Assetmanagement
    • Marktontwikkelingen doorrekenen op impact fondsresultaat
    • Data bijhouden in systemen
    • CAPEX analyseren
    • Lunch
    • Mails lezen en beantwoorden
    • Analyseresultaten presenteren
    • Hardlopen met collega's
    • Contact met Business Analist Retail
    • Impactberekening maken van (des)investeringsvoorstellen op de portefeuille

Voorbeeld uit de praktijk

Je levert een bijdrage aan het data-driven beantwoorden van vragen van aandeelhouders. Hoe doe je dit?

Recentelijk heeft minister De Jonge aangekondigd om de huurprijzen in de vrije sector te willen reguleren. Dit zal gaan gebeuren op basis van het WWS-puntenstel. De minister heeft aangegeven dat diverse varianten nog mogelijk zijn. Gelijk na deze aankondiging vragen diverse aandeelhouders wat het effect is op de Altera-portefeuille. Als Business (Data) Analist Residential ga je dan meteen aan de slag. Je rekent alle varianten door en geeft goed onderbouwd bij elke variant aan wat de effecten kunnen zijn. Om deze vraag snel te kunnen beantwoorden, moet je de data die je voor de analyse nodig hebt al op voorhand goed gestructureerd klaar hebben staan.

Groeipad

Er zijn volop mogelijkheden om je te ontwikkelen binnen Altera. We kijken niet alleen naar de korte termijn, maar ook naar de lange termijn. Er worden organisatiebreed opleidingen aangeboden, bijvoorbeeld in het kader van verdere digitalisering of klantgerichtheid. Daarnaast hebben we een ruim aanbod aan online trainingen van Goodhabitz waarmee je in eigen tempo op een tijd die het jou uitkomt aan de slag kunt gaan. En als derde optie is er budget voor individuele opleidingen op maat, dat kan voor upskilling, reskilling of het opdoen van extra kennis. Zie jij iets wat jij kunt gebruiken aan training of opleiding, go for it!

Business (Data) Analist Residential

Werken bij Altera Vastgoed

Altera Vastgoed biedt institutionele beleggers toegang tot core vastgoedbeleggingen in de woning- en winkelsector. Verantwoord beleggen vindt Altera belangrijk en moet goed zijn voor belegger, huurder, maatschappij en milieu. Onze samenwerking met gemeenten, corporaties en zakelijke partners maakt meer mogelijk en creëert beter duurzamer vastgoed. Institutionele beleggers kunnen via onze fondsen in Nederlands vastgoed beleggen, wat op een transparante en goed gespreide manier verloopt.

Altera is een hechte organisatie waar professionaliteit, kwaliteit en collegiale samenwerking belangrijk zijn. De bedrijfscultuur komt overeen met de kernwaarden: helder – doordacht – innovatief – betrokken – integer – daadkrachtig. Je komt terecht in een werkomgeving waar iedereen zijn of haar vaardigheden verder kan ontwikkelen, zonder de klant uit het oog te verliezen.

Wanneer je enthousiast bent over Altera Vastgoed en solliciteert, volg je vervolgens onderstaande stappen in het proces:

Selectie C.V. en motivatie
Interview Manager en HR
Interview met collega en directielid
Kennismaking teamleden
Arbeidsvoorwaardenvoorstel
Contract, pre-employment screening
Start bij Altera Vastgoed

  • Hoofdkantoor in Amstelveen
  • 43 werknemers
  • 33% / 67%
  • Gem. leeftijd 44 jaar
  • Actief in Nederland

Collega's

Michelle Kesser (33) - Controller

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
De functie van Controller is breed en Altera is een professionele en innoverende organisatie met een mooie portefeuille. Mijn collega's zijn ook een interessante mix mensen!

Wat was je vorige baan?
(Financial) controller

Wat doe je in je vrije tijd?
Films kijken, uit eten gaan en reizen.

Philip Hosman (44) - Head of Investor Relations.

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Na meerdere jaren gewerkt te hebben bij grote (internationale) financiële instellingen, was ik op zoek naar een bedrijf die gespecialiseerd is in specifieke real asset beleggingen. De strategie van Altera is gericht op duaal rendement creëren: goede financiële en goede ESG-rendementen, gericht op duurzame gebouwen, maar ook waarde creëren voor alle stakeholders (beleggers, huurders en maatschappij). Juist die combinatie sprak mij aan waardoor ik in september 2019 voor Altera heb gekozen.

Wat was je vorige baan?
Director Investor Relations bij Syntrus Achmea Real Estate & Finance

Wat doe je in je vrije tijd?
Naast het opvoeden van onze kinderen ben ik terug te vinden op en langs het hockeyveld en op de golfbanen in Nederland.

Ellen Tak (40) - Head of Research & Strategy

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Het werken voor een belegger vind ik als analist extra interessant omdat ik de binding voel met het vastgoed dat we in onze portefeuilles hebben. Altera is een relatief kleine belegger omdat we veel operationele werkzaamheden hebben uitbesteed. Hierdoor zijn we veel wendbaarder en worden initiatieven snel opgepakt. Je merkt deze positieve flow erg goed bij alle enthousiaste collega's!

Wat was je vorige baan?
Valuation Review Manager bij Propertize.

Wat doe je in je vrije tijd?
Reizen, hardlopen en series kijken op Netflix.

Marie-Louise van der Lugt (35) - Assetmanager - afdeling PFM Wonen

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Hiervoor was ik werkzaam als Accountmanager bij een vastgoedmanager. Vanuit die rol ben ik in contact gekomen met Altera Vastgoed en raakte ik enthousiast over de organisatie en de mensen!

Wat was je vorige baan?
Accountmanager.

Wat doe je in je vrije tijd?
Reizen, koken en tafelen.

Annette Geldof - Manager HR

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Het fijne bij Altera is dat ik mijn kennis en ervaring kan gebruiken en dat ik door het vertrouwen en de zelfstandigheid die je hier krijgt, mijn functie deels zelf kan vormgeven en kan bijdragen aan het grotere geheel. De duurzame doelstellingen, heldere strategie, fijne collega’s en de kwaliteit waar we voor staan, maken dat ik me met veel plezier voor mijn werk inzet.

Wat was je vorige baan?
Een soortgelijke functie bij FutureWhiz Media (beter bekend als Squla en WRTS).

Wat doe je in je vrije tijd?
Ik sport veel: hardlopen, zwemmen, hockeyen, golfen en schaatsen in de winter. Mijn man en ik hebben drie zoons en we houden van gezelligheid en lekker eten met vrienden of familie.

Sollicitatieproces

CV en motivatie screening
± Binnen 1 week
Interview Manager en HRD
± 1 week
Interview met collega business
± 1 week
Kennismaking teamleden
± 1 week
Arbeidsvoorwaarden voorstel
± 1 week
Contract, VOG, BING Screening
± 1 week
Start bij Altera Vastgoed

Interessante baan?